mandag 9. desember 2013

Hjemmelaget elggryte

Kopiert fra min gamle blogg

Du trenger:
800 gram elgkjøtt (eller annet viltkjøtt)
1 løk
5 dl vann
1 buljongterning
5 mellomstore sjampinjonger (eller annen sopp)
2 dl kremfløte (kan byttes ut med evt. matfløte for litt mindre kalorier)
Brunost og sennep etter smak
Salt og pepper etter smak
Evt. sukkerkulør for mer farge på gryta
Smør/olje til steking

Slik gjør du:
Skjær opp kjøttet i terninger/strimler.
Blank løken lett i smør eller olje.
Brun kjøttet lett i smør eller olje.
Bland kjøttet og løken sammen i en kjele (jeg bruker i dag min nye jerngryte som jeg fikk til jul), og hell over vann så det dekker kjøttet. Tilsett buljongterninger, og kok opp. La det småkoke under lokk i 2-3 timer, alt etter hvor mørt du vil ha kjøttet. Jeg liker det når det nærmest smelter på tunga.
Når kjøttet er ferdig kan du tilsette sopp som er delt opp i skiver eller biter og kremfløte. La det koke opp, og smak til med noen skiver brunost og litt sennep (jeg bruker grov sennep på glass fra Idun), og salt og pepper.

Server med ris og salat.
Her kan du velge fullkornsris for mer langsommer karbohydrater. Hvit ris inneholder mer raske karbohydrater.
Håper det smaker :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar