mandag 9. desember 2013

Bestemors kalvestek

Kopiert fra min gamle blogg

Igår hadde vi en sykt god kalvestek til middag. Er jo ikke helt hverdagskost, men med tilbud på steika i Sverige kunne man liksom unne seg en slik steik en helt vanlig søndag ;-)

Jeg brukte en UltraPlus form fra Tupperware, men du kan sikkert bruke jerngryte eller lignende.
Ovnen settes på 200 grader, og mens den varmes krydrere du steika med salt og pepper. Du kan godt bruke andre krydder også, men dette er jo min bestemor sin oppskrift og hun bruker salt og pepper bare.
Legg steika i formen, på med lokket og inn i ovnen. På dette tidsommet har du kun steika i forma. Ikke noe vann eller noe. La den stå i ovnen i 1 time.

Hell over varmt vann. Jeg helte over ca 1 liter til min steik på 1,7 kg. Og nå kommer hemmeligheten til bestemor ;-) hell også over 0,5 boks med fløte (av se små kartongene altså). La så steika stå i ovnen nok en time. Og så ferdig!!!! Min steik igår ble sinnsykt mør, og jeg har vel aldri sett Herman spise så mye kjøtt og grønnsaker til samme måltidet før. Så vellyllet ja.

Krafta som er igjen i forma bruker jeg til sausen :-) og i mine brune sauser er det også alltid en dæsj med grov sennep og noen få skiver brunost. Setter skikkelig god smak. Anbefales for dere som ikke har prøvd det ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar