søndag 8. desember 2013

Fra positiv test til offentliggjøring

For de av dere som leser dette og som kjenner meg i det virkelige liv, så setter jeg stor pris på at dette IKKE blir nevnt på Facebook. Er ikke helt klar for at “alle” skal vite det ennå. :-)
Dette innlegget blir nok ganske langt. Begynte 7.februar, og bare fyller på etterhvert som tiden går. Inntil vi har fortalt det til de nærmeste blir ikke dette innlegget postet. Selv om jeg har veldig lyst!
Uke 5 (31.januar-6.februar 2011) følte jeg at noe var på gang. Var noe som liksom ikke stemte helt med kroppen min. Tok derfor en graviditetstest (heretter bare kalt test) 2.februar, og den var negativ. Jaja, tenkte jeg da. Bedre lykke neste syklus!
I løpet av helga som kom ble kroppen bare mer rar. Holdt på å fryse ihjel i det ene øyeblikket før jeg kokte opp i det andre. I tillegg ble brystene mine ufattelig ømme, og (beklager detaljer) mer utflod enn hva jeg er vant til. Tenkte for meg selv at det kan være mensen som er vei, og tenkte som så at hvis jeg tok en test så er det 150 % sikkert at mensen kommer dagen etter.
Meeen… Jeg klarte ikke å la være. Så tok en test fra billigtester.no mandag 7.februar. Og til min store overraskelse var den positiv! Gikk rundt som i en døs hele dagen på jobb.

Hadde på meg bukser på jobb den dagen, og det er nok lenge til jeg har det neste gang. Den klemmer så ufattelig på magen min at det er vondt! Så nå blir det skjørt fremover!
Anyway.. Trodde ikke helt på denne testen fra billigtester.no, og tenkte at jeg skulle ta en til når jeg kom hjem fra jobb om kvelden. For hvis jeg var gravid, så ville den jo vise det selv om det ikke var morgenurin. Og joda, den var også positiv! Hadde da vært innom apoteket i Oslo tidligere på dagen og kjøpt en digital test (ClearBlue med ukeindikator) som jeg tenkte å ta tirsdag 8.februar.
Som sagt så gjort, jeg tok en ny billigtest 8.februar OG den digitale! Bildet under er kanskje litt dårlig, men det står hvertfall “Gravid, 2-3″. Noe som vil si at det er 2-3 uker siden unnfangelsen. Noe som igjen tilsier at jeg er 4-5 uker på vei. I følge mine beregninger og diverse terminkalkulatorer så har jeg termin ca. 21-oktober. Og da er jeg pr. 8.februar 3 uker og 4 dager på vei med knøttet!


Gubben var syk 8.februar, så han var heldigvis hjemme. Ruslet skjelvende inn på soverommet og viste ham testen. Litt i sjokk begge to, men også glade! Dette er helt uvirkelig.
Vi er litt usikre på når vi skal fortelle det til verden. Jeg vil helst rope det ut alt nå, men samtidig er det hele litt skummelt syns jeg. Først tenkte vi at vi skulle vente til 1.trimester er over (uke 12), men jeg aner ikke om jeg klarer å holde meg så lenge. Så lurte vi på om vi skulle vente til etter at jeg har vært hos legen. Så vi får se. Kan ikke engang ringe til mamma av frykt for å forsnakke meg.
9.februar klarte jeg ikke å la være. Måtte bare ta en ny test! Er helt surrealistisk at det skal komme 2 streker liksom! Den nederste er en eggløsningstest, og den øverste er en graviditetstest. Tok begge to for å se om eggløsningstesten viser noe når man er gravid! Og det gjorde den. Har tidligere bare hatt blendahvite eggløsningstester, så trodde vi hadde bomma helt jeg. Men tydeligvis har vi ikke det da!

Da er legetimen i orden, og jeg har fått time 3.mars kl. 10.50. Håper jeg holder meg i form til da. Med det tenker jeg da at jeg håper jeg unngår kvalme. Og at jeg får i meg mat til både meg og det lille knøttet :-) Herregud, jeg skal bli MAMMA! Det er et lite barn som vokser i magen min!
Symptomer jeg har merket så langt er:
  • Mensen har (naturlig nok) ikke kommet
  • Ømme pupper.. Klarer ikke sove på magen om dagen, for klemmer så sinnsykt
  • Konstant sulten
  • Ofte på do
  • Mensmurringer
  • Fryser veldig lett
  • Vondt i korsryggen
11.februar
Snakket med lillebroren min igår, og måtte bare fortelle det til han :-) Spurte “Vet du hva som skjer i oktober?”. Og han skjønte det med en gang :-) Det eneste jeg hørte var at han hoppet rundt og ropte “Jeg skal bli onkel, jeg skal bli onkel”. Søtt da. Litt etterpå fikk jeg melding av han om at han gjerne ville være fadder. Snakk om å glede seg. Han må da vente til babyen kommer først da.
I går og i dag har jeg vært litt småuggen. I dag var det litt verre enn i går, men jeg overlever. :-)
Snakket også med sjefen min i dag, slik at hun er klar over det. Og siden jeg egentlig skal på etteropplæring (3-dagers kurs) denne våren, så er det mulig at det blir utsatt. I tillegg fikk jeg beskjed om å si fra hvis jeg ikke orket å gå i tog som normalt, så får jeg tilrettelagt jobbingen.
Kjøpte meg 2 bøker i dag også. Den ene er “Dagbok for gravide”, masse informasjon og muligheter for å skrive hva man tenker og føler og opplever selv også. Den andre var et navneleksikon. Er liksom litt bitt av basillen. Kikket litt på babyklær i butikken i dag også. Merkelig følelse å gjøre det egentlig.
13.februar
Jeg er litt usikker på når jeg egentlig har termin nå. Syklusen min har variert fra 28-45 dager liksom. Regner jeg slik min forrige syklus var, så ender jeg opp med termin 21.oktober. Men, hvis jeg regner på 28 dager blir terminen 14.oktober, og det passer litt bedre inn med symptomene jeg har nå. Sinnsykt kvalm. Er liksom en klump som sitter fast i halsen. Det har gått veldig opp og ned i dag. I tillegg er jeg veldig hormonell. Så på Catch me if you can tidligere i dag, og kjente at tårene ville frem altså! Sykt!
Anyway, hvis jeg da regner en syklus på 28 dager, så har hjertet til vårt lille knøtt begynt å slå i dag! :-)
Har fortsatt ikke fortalt det til så mange. Lillebroren min vet, og 2 venninner. Orket ikke holde kjeft lenger. Og kan heller ikke poste dette innlegget enda heller, for er fortsatt noen jeg gjerne vil fortelle det til før det kommer ut her liksom. Har ikke lyst til å fortelle at jeg er gravid gjennom en blogg til noen av de jeg er mest glad i liksom :-)
14.februar
Happy Valentines!
Her hos oss blir det en rolig feiring. Og jeg må vurdere om jeg er skikket til å dra på jobb i morgen eller ikke. Er så sinnsykt kvalm, så det er grusomt. Klarer ikke å fokusere på noe annet enn kvalmen for øyeblikket, og da spørs det om jeg er kapabel til å være på jobb. Får se det an noen timer til.
15.februar
Har vært på jobb i dag. Kvalmen var ikke såå ille. Kjente den litt innimellom, men ikke nevneverdig.
MEN, fikk litt den store skrekken i dag. Gikk en tur på toalettet 19.45 i dag, og når jeg skulle tørke meg oppdaget jeg friskt blod på papiret! HJELP! Skal det lille knøttet vårt forsvinne alt nå? Dro en tur til Moss, og sjekket igjen der. Ingenting. Ringte legevakta bare for å ha gjort det. Og fikk beskjed om å slappe av. Lett for dem å si! Jobbet nå ferdig vakta mi da. Og fikk også beskjed om å ringe fastlegen i morgen, noe jeg skal gjøre med en gang de åpner. I tillegg skal jeg egentlig jobbe sent i morgen også. DET blir det ingenting av! Tør ikke rett og slett. I tillegg er ikke hodet mitt der det bør være når jeg er på jobb.
Har også fortalt det til 2 venninner til. Så nå er det vel snart på tide å poste dette innlegget?!
16.februar
Da er jeg tilbake fra legen. Hun sa at det mest sannsynlig ikke var noen fare siden det var friskt blod, og siden jeg ikke har vondt. Men, ble sykemeldt 1 uke foreløpig med beskjed om å slappe av så godt jeg kan. Og det skal jeg. Risikerer ingenting for lille knøttet!
Snakket også med mamma i stad. Følte jeg måtte fortelle henne det nå, så jeg har noen å prate med om dette. Hun ble kjempeglad for å bli mormor, så vi håper det beste alle sammen da! Og siden mamma vet om det nå, så kan jeg muligens poste dette innlegget også nå. Men er ikke sikker på om jeg vil det riktig enda. Selv om jeg hater å ikke ha noe å skrive om i bloggen om dagen. Det eneste jeg vil skrive om er jo det lille knøttet. Er ikke så mye annet som skjer nå liksom. Det er knøttet som er i fokus for øyeblikket.
Har forøvrig bestemt meg for å se an situasjonen til muligens over helga, og muligens ringe gynekologen min eller en privatklinikk jeg fant for en tidlig UL (ultralyd) for å sjekke om det er noe er eller ikke. Er jo som tidligere nevnt litt usikker på hvor langt jeg er på vei. Enten så er jeg 4+5 (4 uker og 5 dager) eller så er jeg 5+4 (5 uker og 4 dager). Og hvis det er sistnevnte, så passer det jo fint med UL neste uke evt. Da ser man liksom at det er noe der. Håper jeg. *krysser fingre og tær*
17.februar
Da er jeg oppe og hopper. Natta har gått rolig for seg. Sovet som en stein. Var så usannsynlig trøtt etter igår. Første jeg gjorde når jeg sto opp var å ta en test. Måtte bare for å være sikker på at jeg faktisk er gravid! Litt paranoid kanskje, men… Nå skal jeg bare hoppe i dusjen, og spise litt før jeg skal følge legens ordre: Slappe av!!!
Middagstid, og i dag blir det pannekaker til middag. Ikke lavkarbo i det hele tatt. Men har ikke hatt ork eller lyst til å styre så fryktelig med maten den siste uka. Må også finne en balansegang mellom fett og karber slik at jeg ikke kommer i ketose under svangerskapet.
Jeg har også sendt mail til en kvinneklinikk på Jessheim i dag, ang. tidlig ultralyd. De hadde ikke åpent i dag, så regner med at jeg får svar i morgen. Så får vi håpe at jeg kommer inn og at det står til liv i magen. Har også funnet ut at selv om jeg har lyst til å poste dette innlegget, så gjør jeg det ikke før jeg evt. har vært på tidlig UL (ultralyd).
18.februar
Da har jeg fått tilbakemelding fra kvinneklinikken, og vi skal da på UL 1.mars kl. 10.00. Forhåpentligvis får gubben fri slik at han kan være. Vet ikke om jeg orker å være der alene liksom.
Syns alt er skummelt fortsatt, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre med jobben til uka. Jeg tenker liksom at før jeg vet om det er liv der eller ikke, så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Tenk, alt dette for en liten blødning! Utrolig! Men hva kan man forvente? Dette lille knøttet har jeg ønsket meg sååå utrolig lenge, at jeg gjør alt jeg kan for å beholde det!
Har ikke så mye symptomer om dagen. Puppene er bare LITT ømme, i går kveld var de supervonde. Kvalmen er borte vekk. Føler meg liksom ikke gravid lenger. Men, har økt utflod da, og føler meg veldig “åpen” i underlivet om man kan si det slik. Så mulig det er positivt! Aner ikke jeg.
19.februar
Jeg vet jeg skrev at puppene ikke er så ømme lenger. Vel, på kveldene er de supervonde! Skal såvidt komme borti før det gjør vondt på kveldene. Men akkurat nå, 2 timer siden jeg sto opp er de ikke så ømme og vonde. Strange…
Anyway.. Våknet kl. 03 i natt av at jeg måtte på do, og at jeg hadde antydning til mageknip liksom. Eller, var ikke det heller, men var liksom “øm” i mageregionen på en måte. Vanskelig å forklare. Men ingen flere blødninger, så jeg håper og tror det går bra. Vil ikke ha for store forhåpninger før jeg har vært på UL 1.mars heller liksom. Er jo bare litt over en uke til. Men regner med at jeg kommer til å teste med en grav.test før den tid. Bare for å se selv liksom… Huff… Føler meg litt smågal jeg! Blir sprø av dette å ikke vite noe som helst!
20.februar
Føler på meg at dette var en kortvarig lykke. Var oppe kl. 05 i dag på do, og da var det ingenting på papiret. Når jeg derimot sto opp kl. 09, og var på do da var det brunt blod på papiret. Måtte 3-4 tørk før det forsvant liksom. Og sjekket et par ganger etterpå, og er fortsatt spor av blod der, men ikke så mye. Ringte legevakta, og der var det ei annen dame enn sist jeg ringte. Og denne dama var mye mindre hjelpsom enn hun jeg snakket med på tirsdag. Jaja.. Må uansett bare vente til i morgen tidlig så jeg får ringt fastlegen. Håper hun kan ta nye blodprøver, for å se om det er noen endring i HCG-nivåene.
Det verste er jeg vet ikke helt om jeg skal håpe på det beste eller om jeg skal legge meg ned å grine litt liksom. KAN jo være helt uskyldig liksom. Selv om jeg innerst inne har vanskelig for å tro det akkurat nå.
21.februar
Nok en flott dag for mitt vedkommende! Startet dagen kl. 08 med å ringe ned til legen. Fikk time på onsdag formiddag. Har da tenkt til å be om sykemelding hvertfall frem til jeg skal dit igjen 3.mars. Da vil jeg vite for sikkert om det er liv eller ikke siden jeg skal til UL 1.mars.
Dro inn til Oslo for å snakke med lederen min, og selvfølgelig var ikke hun der. Men men… Ruslet litt rundt på Byporten, og fant jammen i meg et legesenter. Hysteriske lille meg stakk innom. Kom inn til en lege, som undersøkte meg down there. For å se om det var antydning til noe mer blod. Det var det ikke, og mormunnen var visst lukket. Det skal visst være en bra ting. Ikke vet jeg. Men ble da hvertfall beroliget for en stund da. Så hvis det ikke kommer noe mer blod før jeg skal til UL neste tirsdag, så skal jeg være superhappy!
22.februar
Joda, i dag morges kom det bittelittegranne blod. Ikke mye, virker mer som litt farget utflod liksom. Men har valgt å ikke tenke så mye på det før UL om en uke. Vet ikke helt om jeg gruer meg eller gleder meg enda. En blanding kanskje?
Og jeg har utrolig lyst til å rope det ut til hele verden at jeg skal bli mamma, men samtidig så tør jeg ikke. Tør ikke risikere at det skal gå galt liksom. Vet egentlig ingenting nå. Skal til legen i morgen da, men får jo ikke vite noe mer der heller da. Får nok bare utvidet sykemeldingen min, ny blodprøve og prata litt. Så er det bare å vente til tirsdag. Lukter litt på tanken om det er flere enn en der inne. Vet ikke helt hva jeg vil tenke da, HVIS det skulle være det.
23.februar
Ja, da er det snart tid for legetime. Både gruer og gleder meg. Og gleder meg mer og mer til tirsdag og UL. Håper jo at alt er bra med lille knøttet liksom! Men man blir liksom litt skremt når det nesten hver dag er noen som faller fra oktober-klubben på SM (SnartMamma.com). Eller, er ikke hver dag da. Men føles slik. Og da blir man jo selvfølgelig lei seg på deres vegne, samt at man blir litt mer skeptisk om dette liksom skal gå bra selv.
Var helt sinnsykt oppblåst i magen igår kveld. Helt grusomt. Føltes som den var 10 ganger større liksom. Og puppene mine føles ømme, tunge og harde på en måte. Får tro det er positivt! Forøvrig, ikke noe blod i dag! :-) Takk og pris!!!
Update: Da har jeg vært hos legen. Ble aktivt sykemeldt frem til 13.mars. Skal tilbake til legen 11.mars. HCG prøven hun tok forrige uke var visstnok skyhøy. 10 000 lå den på. Det skal visst være veldig bra! Ingen tvil  om at jeg er gravid hvertfall. Urinprøva var normal og fin også. Fikk beskjed om at jeg ikke får løfte tungt eller være mye ute i kulda. Så da blir det ingen togkjøring på meg på en stund da. Skal innover til Oslo i morgen for å snakke med lederen min om tilrettelegging. Spennende å se hva de finner på til meg!
25.februar
Igår var jeg i Oslo for å snakke med lederen min og ressurssenteret. Syns det var veldig ålreit jeg. Siden det bare er for en kort periode foreløpig, så vil jeg få mindre oppgaver som f.eks. eksamensvakt for kommende lokførere og konduktører, eller være kundeveileder. Hvis det blir over lengre tid så har jeg mulighet til å være i billettsalget på Gardermoen eller Lillestrøm. Hun fra ressurssenteret var veldig positiv til det siden jeg faktisk har bakgrunn fra billettsalget. Da vil jeg jo ikke trenge full opplæring, for jeg husker jo faktisk noe fra tiden jeg var. Ellers fikk jeg da fri 1.mars og 11.mars (UL og legetime).
Nå er det ikke lenge før jeg kan poste dette innlegget heller. Bare noen dager nå. Har veldig lyst til å poste det nå, for jeg vet at de fleste som leser bloggen min vet om det nå. Men allikevel har jeg lyst til å vente til etter UL på tirsdag. ;-)
26.februar
Herregud så sinnsykt korsryggen verker nå! Begynte såvidt på torsdag kveld, og syns det bare blir verre jeg. Orker ikke sitte, ligge, stå eller gå lenge av gangen. Huff… Får tro det går over etterhvert.
Ellers tror jeg nok jeg ikke helt tror på at dette er sant. Var oppe kl. 05 og kl. 09 i dag. Begge gangene svei jeg av en billigtest som begge viste positiv.. Fortsatt! Tror ikke jeg kommer til å tro det før i oktober jeg. Eller kanskje tirsdag da ;-) Skrekkblandet fryd! Iiiik!
27.februar
Korsryggen verker og jeg er hormonell til tusen! Stakkars kjæresten min, og dyrene våre. Er dem det går utover liksom. Er ingenting som skal til for å fyre meg opp om dagen! Håper og tror det blir bedre med tiden. :-)
I morgen skal jeg ha første dagen på ressurssenteret jeg da. Spent på å se hva slags oppgaver jeg får. Er jo foreløpig frem til 13. mars da. Så hva som skjer etter det vet jeg ikke enda.
1.mars! Og ultralyd!
I dag har vi vært på UL. Og alt så kjempefint ut! Så da er det kanskje på tide å poste dette innlegget?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar