søndag 9. februar 2014

Usikkerhet i forbindelse med fødsel

Det er for tida litt usikkerhet i forbindelse med fødselen til lillesøster nå om dagen. Jeg var jo på vekstkontroll når jeg var 33+1, og fikk vite at lillesøster ligger i seteleie. Greit nok, fortsatt god tid til å snu seg. Men jeg begynte såvidt å tenke "hva hvis hun ikke snur seg da?!".

Onsdag ettermiddag denne uken, og torsdag formiddag var hun veldig rolig i magehuset. Merkbart roligere. Jeg kjente "noe", men ikke så merkbart som før. Så jeg ringte til føden, og fikk komme inn på sjekk. Knappe to timer etter at jeg ringte var vi på sykehuset. En sambo som var litt stressa tror jeg. Han var nemlig hjemme 15 minutter før jeg beregnet og da hadde han også hentet Herman i barnehagen.

Lillesøster hadde det veldig bra i magehuset. CTG og ul var begge fine. Eneste var at hun fortsatt lå i seteleie. Nedtur. Og jeg er i grunnen helt sikker på at hun ikke kommer til å snu seg. Selv om sjansen er der fortsatt.

Skulle egentlig på ny vekstkontroll når jeg var 38+1, men den ble flyttet til 37+3 i stedet. Årsaken til det er at da får de sett om hun fortsatt ligger i seteleie, og hvis hun gjør det så er liksom siste frist for å prøve på ytre vending den uka. Så ligger hun i seteleie blir det forsøk på vending 37+4. Fungerer ikke det, så blir det mest sannsynlig keisersnitt på meg. Jeg KAN føde i seteleie også, men da må jeg bytte sykehus til Ahus, og dit vil jeg ikke. I tillegg fødte mamma meg i seteleie, og hun har alltid sagt at hvis hun kunne velge om igjen hadde hun valgt keisersnitt.

Jeg prøver nå å forberede meg mentalt på at det kan bli keisersnitt, for det har jeg absolutt ikke tenkt at keisersnitt har vært aktuelt liksom. Jeg har forestilt meg vannfødsel jeg. Det er noe helt annet det liksom!!!

Jeg håper jo i det lengste at hun skal snu seg, og jeg skal gjøre alt jeg kan for at hun snur seg selv. Følge kjerringråd som bare det. Men tenker mye på dette om dagen, og kjenner at det opptar tankene mine mer enn det burde. Skal til legen på onsdag, så er spent på hvordan hun mener lillesøster ligger ;-) Påstår hun hodeleie så tror jeg ikke en flekk på det altså for å si det slik ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar