torsdag 20. februar 2014

Kontroll på sykehuset igår

Igår var jeg på kontroll på sykehuset i forbindelse med at lillesøster lå i seteleie for to uker siden, og i grunnen forrige uke også da jeg var hos legen på kontroll. Så da var mamma med meg på sykehuset igår, hvor vi først fikk en ultralyd.

Og hva viste den? Joda, frøkna i magen ligger fortsatt i seteleie, men det kom ikke som noe sjokk for meg. For jeg kjenner hodet hennes oppi ribbeina mine rett som det er. Og jeg hadde merket om hun hadde flyttet seg. ;-)

Så hva nå? I løpet av helga som var kom jeg frem til at hvis hun lå i seteleie så ble det keisersnitt. Jeg har vinglet veldig frem og tilbake om keisersnitt eller setefødsel, og etter å ha lest om de risikoene som er med setefødsel så har valget mitt falt på keisersnitt. Og vendingsforsøkt som kanskje skulle gjøres i dag, ville jeg heller ikke ha.

Ved ytre vendingsforsøk er det en ørliten sjanse for at morkaka løsner, og det kan ende i hastesnitt.
Ved setefødsel så KAN det gå kjempefint, men det kan også være en ØRLITEN sjanse for at det også ender i hastesnitt, samt at det er en ørliten sjanse for at babyen kan få hoftedysplasi eller CP. En LITEN sjanse altså, men hvis jeg da kan forminske sjansene enda mer så gjør jeg selvfølgelig det for barnet mitt.

Så nå er situasjonen slik at hun ligger i seteleie og jeg har valgt keisersnitt. Skal til jordmor i morgen, og blir nok sikkert snakk om keisersnitt da håper jeg. Samt at jeg skal på ny kontroll på sykehuset på tirsdag morgen. Ligger hun fortsatt i seteleie da, så får jeg mest sannsynlig en dato for keisersnittet. Og i følge jordmoren på sykehuset igår så vil det mest sannsynlig skje innen 4.mars. Dette pga. at Herman kom 8 dager før. Men det vet jeg da ikke før tirsdag. Og datoen vil IKKE bli offentliggjort.

HVIS vannet går før den tid, så har jeg fått beskjed om å legge meg ned og ringe sykehuset, og da komme inn. Hvis jeg får rier, skal jeg også ringe føden og komme på sykehuset. Og jeg skal da faste fra jeg begynner å kjenne noe.

Hvis hun snur seg, så blir det vanlig fødsel. Og hvis jeg kommer så langt som til keisersnittet så blir jeg først sjekket med ultralyd for å sjekke leiet igjen, og HVIS hun har snudd seg så blir keisersnittet avlyst og jeg kan føde normalt. Så alt håp for vanlig fødsel er ikke helt ute. Men er innmari godt å ha tatt en avgjørelse i forhold til keisersnitt og setefødsel.

Hun ligger fortsatt 7% under snittet i vekt, og veide i går ca. 2830 gram. Men hun følger sin egen kurve helt perfekt så ingen fare! Lille sta jenta mi <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar