onsdag 12. februar 2014

Setefødsel vs. keisersnitt

Som nevnt i forrige innlegg er det litt usikkert hvordan fødselen denne gangen ender. Vesla ligger i seteleie, og min magefølelse sier at hun ikke kommer til å snu seg. Jeg vet jo ikke hvordan "ståa" er før om en uke når vi skal på ultralyd da, men hun har ligget i seteleie i noen uker nå og som legen min sa i dag så er det absolutt ingen tvil om hvor hodet er. Og det er ikke der det burde være ;-)

Skal til akupunktør i morgen formiddag, så kan hende det hjelper. Men jeg har mine tvil jeg da. Kan jo hende hun overrasker mammaen sin, men inntil jeg vet det for sikkert så må jeg finne ut av om jeg vil ha setefødsel eller keisersnitt.

Jeg har kommet frem til at hvilket sykehus jeg velger egentlig ikke spiller noen rolle. Eneste forskjellen er at hvis jeg fortsatt vil være på Kongsvinger så velger jeg automatisk vekk setefødsel. Så jeg har liksom kommet litt over min "fobi" mot AHUS tror jeg.

Jeg må selvfølgelig snakke med fagfolk om hva som er best for meg og vesla, og deretter ta avgjørelsen. I tillegg kommer det jo an på bekkenet mitt. Om det er stort nok.

Vil jeg prøve setefødsel, og det går bra? Eller vil setefødselen ende i hastesnitt? Vil jeg føle meg snytt for en fødselsopplevelse dersom jeg velger keisersnitt? Jeg har jo født vaginalt før, så vet jo hvordan det er, men har liksom hatt så mye tanker om denne fødselen. Badekar, bare lystgass, mulig føde i vann...

Eller vil jeg at noen skal skjære i meg? Og overlate alt ansvar for henting/levering i barnehagen til samboeren i 6 uker? Ikke kunne løfte tyngre enn vesla i 6 uker? Komplikasjoner kan jo skje uansett vaginal fødsel eller keisersnitt, så ingenting er jo helt 100% sikkert egentlig.

Uansett, så skjer det ingenting før neste uke likevel. Men nå har jeg begynt å fundere på om jeg egentlig vil ha det vendingsforsøket eller ikke neste torsdag. Det kan jo skje ting bare der. Vil jeg det? Nei, det er så mye tanker om dagen at jeg blir sprø. Mye frem og tilbake. Og hvor stor er egentlig sjansen for at hun vil snu seg nå? Er snart 37 uker på vei, og det må jo være en grunn til at hun ligger slik tenker jeg da. Det er komfortabelt for henne. Så hvis vi skal prøve å snu henne, så kan hun jo faktisk ende opp i tverrleie f.eks., og da blir det hvertfall keisersnitt.

Har du noen tanker om dette, så fortell meg gjerne. Har du vært gjennom det samme, fortell meg gjerne! Jeg trenger litt input her kjenner jeg.!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar